Przy tej okazji warto więc bliżej przyjrzeć się aktualnemu ustawodastwu w tym zakresie. Chodzi tu o art. 212 kodeksu karnego, w brzmieniu następującym:
§ 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności,
podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
§ 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą środków masowego komunikowania,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na inny cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
§ 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z oskarżenia prywatnego.
W moim przekonaniu powyższy przepis narusza art. 10 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka, zgodnie z którym wolność wyrażania opinii może podlegać tylko takim ograniczeniom, jakie są niezbędne w demokratycznym społeczeństwie w interesie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność zapobieżenia zakłócenia porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej.
Wprawdzie celem art. 212 k.k. jest ochrona dobrego imienia osoby, co koreluje z ograniczeniami zawartymi w art. 10 Konwencji. Mając jednak na względzie regulację ochrony dóbr osobistych zawartą w art. 23 i 24 kodeksu cywilnego i stworzoną na tej podstawie skuteczną możliwość dochodzenia swoich praw, sankcje prawnokarne - nawet jeżeli mogą być stosowane jedynie z oskarżenia prywatnego - uznać należy za idące zbyt daleko, a przez to naruszające zasadę proporcjonalności.
Przy tej okazji warta rozważenia jest również kwesta dotycząca zasadności utrzymywania przestępstwa polegającego na znieważeniu głowy państwa, art.135 k.k.
Przy tej okazji warta rozważenia jest również kwesta dotycząca zasadności utrzymywania przestępstwa polegającego na znieważeniu głowy państwa, art.135 k.k.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz