wtorek, 24 listopada 2015

E-mail z danymi pracowników a ochrona danych osobowych

Ostatnio zajmowałam się ciekawym zagadnieniem związanym z dopuszczalnością przesyłania danych dotyczących pracowników pocztą elektroniczną. Zaznaczyć trzeba, że odbiorcą wiadomości miała być osoba uprawniona do zapoznania się i przetwarzania danych osobowych pracowników danego zakładu pracy.

Okazuje się, że przetwarzanie danych osobowych w opisanych powyżej warunkach polegające na przesłaniu ich pocztą elektroniczną może być bardzo ryzykowne także od strony prawnej.

W razie ich "wycieku" spowodowanego np. działaniami hakerów administrator danych osobowych przesłanych przez Internet może ponosić z tego powodu zarówno odpowiedzialność cywilną (roszczenia o odszkodowanie albo zadośćuczynienie za naruszenie dóbr osobistych), jak i odpowiedzialność karną (art. 51 i 52 ustawy o ochronie danych osobowych).

Odpowiedzialność ponoszona na gruncie przepisów karnych zawartych w ustawie o ochronie danych osobowych dotyczy także (a może przede wszystkim) czynów popełnionych nieumyślnie. Karze podlega zatem osoba obowiązana do sprawowania piczy nad danymi osobowi w sytuacji, gdy przez Internet udostępni je w dobrej wierze inne osobie uprawnionej, a następnie ta osoba, choćby przypadkowo prześle te dane innym osobom. Dotyczy to także przechwycenia zawartych w wiadomości danych przez hakerów.

Danymi osobowymi podlegającymi tak restrykcyjnej ochronie są m. in. dane pracowników, którymi dysponuje pracodawca w związku z ich zatrudnieniem. Wniosek taki należy wyprowadzić z całości regulacji ustawowych, w tym zwłaszcza z art. 6 i art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych.

6 komentarzy:

  1. Pani Krystyna Klita pomogła mi, jak ktoś włamał mi się na konto i wysyłał nieprawdziwe mejle do moich nabliższych i do firmy. Załamałam się. Ale na szczęście miałam kilka dobrych kontaktów. I juz jest ok

    OdpowiedzUsuń
  2. W takich sytuacjach możliwe jest inicjowanie postępowania karnego i cywilnego (o odszkodowanie lub zadośćuczynienie).

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety, ale takie ataki przydarzają się coraz częściej. Podobnie jak ataki na dane osobowe klientów różnych banków. Internet jest bardzo pomocnym narzędziem, ale musimy też nauczyć się ostrożności, bo inaczej to może się bardzo źle dla nas skończyć.
    I wkradła się Pani mała literówka w "do sprawowania pieczy" :)

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio nawet było głośno w związku ze sprawą wycieku danych PESEL połowy obywateli Polski.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy będzie Pani dalej prowadzić bloga? Szkoda porzucać temat :)

    OdpowiedzUsuń